Sivut

02 heinäkuuta 2022

On sulla, Kaikkivaltias

Monet Jeesuksen sanat ja vertaukset ovat sellaisia, että niitä voidaan tulkita monellakin tavalla. Sillä, joka on saanut selittämisen armolahjan on paljon annettavaa. Minä en tiedä onko minulla tuota armolahjaa, mutta halu minulla olisi ainakin oppia itse tietämään enemmän, jotta voisin osata tulkita oikein mitä vertauksilla ja Raamatun muilla kertomuksilla tarkoitetaan. Toivoisin myös osaavani vielä kertoakin oppimani niin, että lähimmäisteni olisi helpompi ymmärtää niitä.

Tämänkin laulun: On sulla Kaikkivaltias, yksi aihe on, että voisin pysyä uskossa lapsen lailla. Runoilija on luultavasti viitannut Jeesuksen sanoihin: Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. (Mark.10:14)

Onko siinä, että lapsi on vähemmän varautunut ja hieman enemmän luottavainen kuin aikuinen jotain esimerkillistä?

Toisaalta Paavali taasen tuntuu painottavan enemmän sitä, että lapsi on vielä kehittymässä ja saattaa olla, että lapsi ei vielä ymmärrä kaikkea:

Kun olin lapsi, minä puhuin kuin lapsi, minulla oli lapsen mieli ja lapsen ajatukset. Nyt, kun olen mies, olen jättänyt sen mikä kuuluu lapsuuteen. (1.Kor. 13:11)

Itsellänikin on jo perspektiiviä lapsena ja isänäkin olemisessa, mutta en voi sanoa varmaa mielipidettä suuntaan tai toiseen. Mutta oli minun mielipiteeni sitten mikä tahansa, niin Jumala on luonut minut, antanut minulle elämän, hän on kutsunut minut lapsekseen Jeesuksen ihmiseksi tulemisen ja veljeyden myötä. Ja onhan Jeesus antanut meille erityisnimenkin, olemme hänen opetuslapsiaan. Saamme siis kysyä neuvoa ja apua Mestarilta ja opettajaltamme.

 

 



 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti