Sivut

18 syyskuuta 2021

Oi puhu Jeesus

 

Varoitus: Usko ei ole mikään leikin asia!

Johanneksen 6 luvun lopussa jakeista 64 eteenpäin voimme lukea seuraavat Jeesuksen sanat:

64 Mutta teissä on muutamia, jotka eivät usko." Sillä Jeesus tiesi alusta asti, ketkä ne olivat, jotka eivät uskoneet, ja kuka se oli, joka oli kavaltava hänet.

65 Ja hän sanoi: "Sen tähden minä olen sanonut teille, ettei kukaan voi tulla minun tyköni, ellei minun Isäni sitä hänelle anna".

66 Tämän tähden monet hänen opetuslapsistaan vetäytyivät pois eivätkä enää vaeltaneet hänen kanssansa.

Jeesus siis kertoo, että usko on Jumalan lahja ja se on yksin Jumalan päätettävissä kenelle hän sen antaa. Siksi on hieman vaarallista sanoa ”tulin uskoon” tai ”olen ollut uskossa, siitä asti” koska silloin kuulijalle ja itselleenkin saattaa tulla sellainen mielikuva, että usko olisi jotenkin oma valinta tai teko. Sen sijaan suosittelen käyttämään ilmaisua ”Jumala antoi minulle uskon lahjan” tai ”Jumala on armossaan pitänyt minut uskossa Häneen ja Jeesukseen Kristukseen.

Joukossamme on väkeä, jotka joko virkansa tai harrastuneisuutensa tai muun uteliaisuuden tai vielä alhaisemman motivaation takia hengailee uskovien joukossa, vieläpä niin taitavasti, ettei vierustoveri sitä tiedä, mutta hänellä ei ole uskoa, jonka Jumala olisi hänelle lahjoittanut.

Huomaa myös seuraava jae:

70 Jeesus vastasi heille: "Enkö minä ole valinnut teitä, te kaksitoista? Ja yksi teistä on perkele."

Ei siis riitä, että Jeesus itse on kutsunut porukkaan mukaan. Itse asiassa Jeesuksen agenda olikin tulla kutsumaan meitä kaikkia taivaan ilojuhliin, mutta uskon lahja on Jumalalta. Tämä siksikin, ettei kukaan meistä pääsisi jollain verukkeella sanomaan olleensa pidempään uskossa tai muuten mittailemaan uskonsa määrää.

Siinä ei ole mitään väärää, jos voit kertoa omasta uskostasi tai uskoon tulosta. Ne voivat olla kokemuksellisesti hyvin tunteikkaita tai niihin liittyy paljon tiedostettuja elämän muutoksia, suorastaan kamppailu ja vastoinkäymisiä tai päin vastaisia tapahtumia. Mutta pitää muistaa mainita kenen ansiota tämä on, kuka on antanut tahtomisen ja voimaa sen toteuttamiseen.

Nyt saatat kysyä, eikö ole sitten mitään mahdollisuutta vaikuttaa omalta osaltaan uskoon tuloon ja siinä olemiseen. Siihen löytyy vastaus samasta luvusta

35 Jeesus sanoi heille: "Minä olen elämän leipä; joka tulee minun tyköni, se ei koskaan isoa, ja joka uskoo minuun, se ei koskaan janoa.

37 Kaikki, minkä Isä antaa minulle, tulee minun tyköni; ja sitä, joka minun tyköni tulee, minä en heitä ulos.

40 Sillä minun Isäni tahto on se, että jokaisella, joka näkee Pojan ja uskoo häneen, on iankaikkinen elämä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä.”

Jos et vielä tiedä oletko saanut uskon lahjaa tai jos hetkenkään epäilet motiiveitasi olla Jeesuksen seurassa, niin huuda häntä kuin sokea kerjäläinen, kiehnää hänen ympärillään kuin lapsilauma, nykäisi häntä hihasta, tai huokaise hiljaa: Jeesus auta!

 

 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti